Hoe voorkom je gaten in je content marketing?

  Anna Rijnders   aug 20, 2015   Blog   Reageren uitgeschakeld

Content is koning. Tot op zekere hoogte, want de klant is en blijft nog altijd koning. De content die je als bedrijf verspreidt moet dus aansluiten op de behoefte van de klant. Je moet als marketeer constant de klant in je achterhoofd houden, zodat alles wat je creëert effectief is. Toch komt het voor dat je als marketeer cruciale behoeftes over het hoofd ziet. Met dit stappenplan voorkom je gaten in je content strategie.

  1. Creëer persona’s en probeer dit zo getailleerd mogelijk te doen. Het is slim om onderzoek te doen naar je doelgroep en de conclusies daarvan in je persona te verwerken. Zorg ervoor dat je er achter komt wat een klant denkt voordat er een product wordt gekocht. Zoeken ze gemak en kopen ze het eerste dat ze tegenkomen of vergelijken ze producten en willen ze ervan overtuigd zijn dat ze het beste product voor de beste prijs kopen? Dit is cruciale informatie die je in je content kunt verwerken.
  2. Definieer de verschillende stadia die een klant doorloopt voor hij een product koopt. Eigenlijk breng je dus de verschillende behoeftes in kaart. Welke vragen hebben ze? Waar zoeken ze informatie en welke zoektermen gebruiken ze om deze informatie te vinden? Door dit goed in kaart te brengen weet je per fase precies wie je moet bereiken en vooral met welke content.
  3. Met het overzicht dat je in stap twee hebt gemaakt kun je de website gaan optimaliseren. Zorg ervoor dat de kwaliteit van je website goed is. Denk na over het design en de opbouw. Een klant moet de informatie die hij zoekt makkelijk kunnen vinden, er is niets zo irritant dan minutenlang door pagina’s heen moeten klikken om uiteindelijk te vinden wat je zoekt. Zorg er ook voor dat je website werkt, check bijvoorbeeld linkjes en filmpjes.
  4. Creëer zoveel mogelijk content voor elke fase. Brainstorm en werk ideeën uit. In deze fase gaat het om de kwantiteit, benader elke fase vanuit verschillende invalshoeken en bedenk zoveel mogelijk content die jouw klant mogelijkerwijs aan zijn behoefte laat voldoen. Denk creatief na over foto’s, video’s en teksten die je kunt gebruiken. Maak een overzichtje waarbij je per fase elke vorm van content die je hebt verzonnen opslaat en laat het vervolgens een paar dagen rusten.
  5. Analyseer alle content. Vraag je bij alle content die je plaatst af of het ‘like-worthy’ is voor je klant. Als het antwoord hierop nee is, plaats het dan niet en probeer iets beters te verzinnen. Vraag je ook af of het ‘share-worthy’ is, als het antwoord op deze vraag nee is, dan kun je het plaatsen maar het is natuurlijk beter om er iets bij te verzinnen. Vraag je vervolgens af of iets uniek en up-to-date is. Voordat je de content online plaatst is het misschien slim om even te Googlen of jouw idee niet al een keer (beter) is uitgevoerd.
  6. Analyseer de effectiviteit van de content. Wat werkt er wel en wat werkt er vooral niet? Gebruik hierbij ook het overzicht van stap 2. Misschien zien bezoekers de content van het eerste stadium wel, maar die van het laatste stadium niet. Zorg er dan voor dat de stadia beter op elkaar aansluiten zodat je tussendoor geen bezoekers verliest. Misschien eindigen bezoekers juist pas op het laatst bij jouw content, analyseer dan hoe ze hier komen en zorg ervoor dat deze bezoekers alsnog alle informatie krijgen.

Door schematisch en planmatig te werken is de kans het kleinst dan je gaten laat vallen in je content strategie. De bezoeker wordt als het ware aan de hand meegenomen door elk proces en steeds wordt er een gedeelte van zijn behoefte bevredigd. Uiteindelijk zal de bezoeker in de laatste fase als tevreden klant de virtuele deur uitgaan.

Comments are closed.

  • Waarom Social Addicts?

    Wij zorgen ervoor dat er tussen uw on- en offline kanalen synergie zal ontstaan. Zodat uw klanten u overal weten te vinden en altijd op de hoogte blijven van uw laatste nieuws.

  • Social Addicts Amsterdam (NL)

     Overtoom 60, 1054HK Amsterdam, NL
     +31 (0) 20-2103082