Hoe invloedrijk zijn bloggers?

  Anna Rijnders   jul 27, 2015   Geen categorie   Reageren uitgeschakeld

Er wordt vaak beweerd dat bloggers tegenwoordig ontzettend veel invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Ze hebben tenslotte een enorme fanbase via social media en als zij een product promoten bereiken ze in één keer heel veel mensen. Bloggers weten als geen ander hoe invloedrijk ze zijn en maken hier gretig gebruik van. Er wordt veel geld gevraagd om een product te promoten. Toch zijn er genoeg bedrijven die via bloggers een product aan de man proberen te krijgen. Hoe werkt dat precies en hoeveel invloed hebben bloggers daadwerkelijk?

Hoe verdienen bloggers hun geld?
Allereerst moet gezegd worden dat geld verdienen met bloggen niet makkelijk is. Er zijn op dit moment miljoenen blogs en het is moeilijk om onderscheidend te zijn. Daarnaast moet je als blogger een enorme fanbase hebben voordat je überhaupt een euro op je rekening bijgeschreven krijgt. Dit kost tijd, creativiteit en een beetje geluk. Bloggers hebben vaak meerdere inkomstenbronnen en verdienen hun geld niet op één manier. Vaak hebben bloggers een site die veel bezoekers trekt. Advertentieruimte op de website verkopen wordt dan ook vaak gedaan. Bloggers trekken een specifieke doelgroep en bedrijven kunnen daar van profiteren. Uiteraard wordt er ook per click betaald.

Ook werken bloggers vaak met reviews en give-aways. Ze krijgen producten van bedrijven opgestuurd om te testen of om onder volgers te verdelen. Echter omdat een blogger veel tijd moet steken in het afhandelen van prijsvragen of het reviewen van het product, wordt er geld gevraagd om dit te doen. Vaak hangt dit samen met het schrijven van gesponsorde posts. De blogger schrijft dan in samenspraak met een bedrijf een post over een product. Vaak wordt er bij de post ook aangegeven dat het een gesponsorde post is. Soms wordt het onderwerp van de post gekozen door de blogger zelf maar staat er onderaan de pagina wel een bedrijf genoemd. Dit heet ‘underwritten post’ en uiteraard krijgt de blogger hier ook geld voor.

Hebben bloggers echt zoveel invloed?
Jazeker, consumenten laten zich meer beïnvloeden door bloggers dan je waarschijnlijk verwacht. Recent onderzoek wijst uit dat 84% van de gevraagde consumenten aankopen doet nadat er over een product gelezen is op een blog. Bovendien zien consumenten in de leeftijd van 18 tot 34 jaar blogs als belangrijkste en betrouwbaarste bron van informatie over een product. Een leeftijdscategorie hoger, 34-54 jaar komen blogs op de tweede plaats, na familie en vrienden.

46% zoekt daadwerkelijk op blogs naar reviews van een product dat ze willen kopen. 43% gebruikt blogs als inspiratiebron. Ook worden blogs gebruikt om te kiezen tussen verschillende merken, 33% geeft aan dit te doen.

Conclusie
Bloggers zijn een interessant kanaal om je product te promoten. Voor elke doelgroep en voor elk budget is er wel een blogger te vinden. Het is dan ook zeker het overwegen waard om promotie via een blogger in je marketingstrategie op te nemen.

Comments are closed.

  • Waarom Social Addicts?

    Wij zorgen ervoor dat er tussen uw on- en offline kanalen synergie zal ontstaan. Zodat uw klanten u overal weten te vinden en altijd op de hoogte blijven van uw laatste nieuws.

  • Social Addicts Amsterdam (NL)

     Overtoom 60, 1054HK Amsterdam, NL
     +31 (0) 20-2103082