Zo creëer je een app die viral gaat

  Anna Rijnders   jul 09, 2015   Blog   Reageren uitgeschakeld

Het is de droom van (bijna) elk bedrijf: een app ontwikkelen die viral gaat. Een aantal ‘early adopters’ beginnen je app te gebruiken en ineens heeft iedereen het erover. De downloads schieten omhoog en de champagne wordt ontkurkt, want dit is fantastische reclame voor je bedrijf. Helaas blijft het voor veel bedrijven bij dromen. Waarom gaat jouw app niet viral? Wat doe je fout?

Je hebt je doelgroep nog niet gevonden
Ten eerste moet een app toegevoegde waarde hebben. Ten slotte is dat de enige reden dat gebruikers hem downloaden. Denk dus na over je doelgroep en wat voor problemen ze hebben of wat ze enthousiasmeert. Denk na of een mobiele -, of juist een desktop app beter geschikt is voor je doelgroep. Alle succesvolle apps hebben gemeen dat ze een unieke ervaring bieden, een probleem oplossen, het leven iets makkelijker maken of informatie verstrekken. Als jouw app lijkt op een app die al bestaat zorg er dan voor dat de app die jij ontwikkelt beter is.

Je hebt niet genoeg hergebruikers
Het aantal keren dat een app gedownload is wordt vaak als doel gezien. Als je app vaak is gedownload is hij succesvol. Helaas werkt het niet zo. Als mensen je app downloaden is dat pas het begin. Je moet er voor zorgen dat de gebruikers je app vaker en langer gaan gebruiken. Alleen dan is de kans groot dat ze er met vrienden over zullen praten, wat weer resulteert in nieuwe downloads.

Je app werkt niet na behoren
Gebruikers zullen een app meteen weer van hun telefoon verwijderen als deze niet goed werkt. Zorg ervoor dat de techniek achter de app tot in de puntjes in orde is voordat je hem in de app store zet. Belangrijk is dat het laden van pagina’s snel gebeurt. Mocht je een app hebben waarin veel informatie geladen moet worden, zorg er dan in ieder geval voor dat de gebruiker geëntertaind wordt tijdens het wachten. Ronddraaiende cirkeltjes zijn dus uit den boze.

Gamification
Het is heel belangrijk dat je app een vorm van gamification bevat. Gamification hoort namelijk bij onze basisbehoeftes als mens. We zijn gevoelig voor beloningen. Als je in de app tussentijds beloond wordt, stimuleer je de gebruiker automatisch om door te spelen. Je speelt hiermee ook een beetje in op de verslavingsgevoeligheid die we als mens hebben. Dit is de kracht van apps als Flappy Bird en Wordfeud.

Shareable
Sharing is caring! Alleen een share-button plaatsen is tegenwoordig niet meer genoeg. Mensen delen niet klakkeloos alles meer op hun social media. Ze wegen heel precies af of het delen van een bericht bijdraagt aan het imago dat ze willen uitstralen. Houd dit in je achterhoofd en speel hier op in als je een app ontwikkelt.

Betrouwbaarheid
Het is eigenlijk heel simpel. Gebruikers moeten vertrouwen hebben in je app anders zullen ze nooit hun vriendenkring over je vertellen. Een belangrijk aspect van vertrouwen is dat de gebruiker het gevoel moet hebben controle te houden. Ben dus duidelijk in de informatieverstrekking wat betreft privacyinstellingen en vraag regelmatig toestemming om gegevens op te slaan of te delen.

Natuurlijk bieden deze tips geen garanties. Niemand heeft tot nu toe de formule achter viral gaan ontdekt. Maar met deze punten is die droom hopelijk wel weer een stukje dichterbij.

Comments are closed.

  • Waarom Social Addicts?

    Wij zorgen ervoor dat er tussen uw on- en offline kanalen synergie zal ontstaan. Zodat uw klanten u overal weten te vinden en altijd op de hoogte blijven van uw laatste nieuws.

  • Social Addicts Amsterdam (NL)

     Overtoom 60, 1054HK Amsterdam, NL
     +31 (0) 20-2103082