De 7 meest gemaakte fouten in Social Media Marketing

  Anna Rijnders   jun 18, 2015   Blog   Reageren uitgeschakeld

Social media marketing is in elk bedrijf inmiddels een vast onderdeel van de marketingstrategie. Wat je doelgroep ook is, ze zijn te bereiken via social media. Je zou dus denken dat alle marketeers social media marketing inmiddels wel onder de knie hebben. Niets is echter minder waar, nog steeds worden er grote fouten gemaakt door bedrijven die hun merk promoten op de sociale platformen. Zorg ervoor dat jij deze 7 fouten niet maakt.

  1. Relaties opbouwen met bestaande klanten
    Veel bedrijven proberen via social media nieuwe klanten te werven. Maar eigenlijk zouden ze moeten focussen op het onderhouden van al bestaande klanten. Het idee is dat als iemand je bedrijfspagina liket, de kans groot is dat diegene ook klant van je bedrijf wordt. Dit klopt vaak ook. Maar uit onderzoek blijkt dat als een bestaande klant je Facebookpagina liket, de kans heel groot is dat deze klant nog meer aankopen gaat doen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat bestaande klanten ook fan van je worden op social media.
  1. Je hoeft niet overal zichtbaar te zijn
    Heel veel bedrijven proberen op elk platform zichtbaar te zijn. Hierdoor bereik je misschien wel meer mensen, maar het is veel waardevoller om te focussen op je bestaande klanten. Door deze relatie sterker te maken, worden deze klanten loyaler aan je merk. Bedrijven hebben vaak het gevoel dat als er een nieuw platform opkomt, ze meteen een account moeten aanmaken. Je moet je echter afvragen of jouw doelgroep op dit platform te vinden is. Je hoeft dus niet zichtbaar te zijn voor elke potentiële klant, je moet je afvragen waar je sterkste klanten zich bevinden en zorgen dat je ze daar bereikt.
  1. Richt je op een specifieke doelgroep
    Vaak willen bedrijven overal zichtbaar zijn omdat ze niet precies weten wie hun klant is. Bepaal de ideale klant voor jezelf. Probeer bijvoorbeeld te analyseren hoelang een klant aankopen blijft doen en hoeveel geld hij gedurende deze periode uitgeeft. Door deze informatie kun je persona’s van je klant bouwen. Zo hoef je op social media alleen maar te targeten op personen met dezelfde eigenschappen/interesses.
  1. Integreer social media in je product
    Veel kleine bedrijven hebben deze truc al ontdekt terwijl grote bedrijven hem vaak nog missen. Geef je klanten korting als ze meerdere keren online ingecheckt hebben bij jouw bedrijf. Mocht jouw bedrijf een app hebben, zorg er dan voor dat jouw klanten kunnen inloggen via Facebook. Heb je een winkel? Hang dan bordjes op met waar je op social media te vinden bent en geef kortingen als klanten hun aankopen delen met vrienden.
  1. Creëer interactie
    Veel bedrijven zien marketing en adverteren nog steeds als eenrichtingsverkeer. Als bedrijf verkondig je een boodschap aan je klanten en als deze klanten dit online zien worden ze niet getriggerd om interactie met het bedrijf aan te gaan. Vaak prikken klanten makkelijk door deze advertenties heen en zullen geen moeite doen om je bedrijfspagina te liken. Een goede regel om toe te passen is om 80% van je posts niet aan advertenties te besteden maar aan waardevolle content gerelateerd aan je bedrijf. De andere 20% mogen advertenties zijn.
  1. Denk als een klant
    Ook als je als marketeer werkt ben je af en toe klant van verschillende bedrijven. Probeer die ervaringen mee te nemen als je interactie hebt met de klanten van je bedrijf. Laat elke klant zich bijzonder voelen, dit kun je bijvoorbeeld doen door exclusieve kortingen of producten aan te bieden aan je meest loyale klanten.
  1. Likes kopen is zinloos
    Het ziet er misschien wel cool uit als je veel likes hebt op je pagina. Maar uiteindelijk zullen alleen de echt geïnteresseerde klanten interactie creëren en loyaal aan je merk blijven. Daarnaast verdien je alleen geld aan je ‘echte’ volgers, zorg er dus voor dat zij tevreden zijn.

Met de juiste strategie en aandacht kan je bedrijf ook online grote stappen zetten. Behandel jouw klanten zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. En bouw een loyaal klantenbestand op want uiteindelijk zijn tevreden klanten jouw visitekaartje.

Comments are closed.

  • Waarom Social Addicts?

    Wij zorgen ervoor dat er tussen uw on- en offline kanalen synergie zal ontstaan. Zodat uw klanten u overal weten te vinden en altijd op de hoogte blijven van uw laatste nieuws.

  • Social Addicts Amsterdam (NL)

     Overtoom 60, 1054HK Amsterdam, NL
     +31 (0) 20-2103082