Twitter gebruiken voor recruitment

  Camilo van Haastrecht   mei 14, 2015   Blog   Reageren uitgeschakeld
Social-media-recruitement

Bron: http://www.blogging4jobs.com/

 

Twitter had in het eerste kwartaal van 2015 wereldwijd maar liefst 236 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Inmiddels zijn ook veel ondernemers en bedrijven actief op Twitter. Toch wordt Twitter nog niet heel actief gebruikt voor recruitment. Een goed beeld geven van je bedrijf in 140 tekens is natuurlijk ook onmogelijk. Maar met de volgende tips kan elk bedrijf Twitter gebruiken voor de werving van personeel.

Strategie
Probeer eerst je strategie te bepalen voordat je Twitter inzet voor recruitment. Zo simpel als alleen de vacature delen in 140 tekens, is het helaas niet. Op elk social medium draait het uiteindelijk om interactie en dat is op Twitter niet anders. Je moet er dus voor zorgen dat je buiten je vacatures ook interessante content deelt voor je volgers. Zo zorg je ervoor dat toekomstige werknemers zich al onder je volgers bevinden.

Netwerk
Gebruik je netwerk. Je werknemers of klanten kunnen er voor zorgen dat jouw vacature uiteindelijk bij de juiste persoon beland. Via je netwerk bereik je natuurlijk een grotere zichtbaarheid op twitter. Ook kan jouw netwerk voor leuke content op je eigen twitterpagina zorgen. Als een werknemer of klant iets leuks over je bedrijf twittert dan hoef je het alleen maar te retweeten.

Bedrijfscultuur
Durf vacatures te combineren met beelden van je bedrijf. Deel bijvoorbeeld een inspirenende video over de normen en waarden van jouw bedrijf samen met de vacaturetekst. Dit is een perfecte toevoeging op die 140 tekens. Door beelden en video’s te gebruiken kun je een grotere boodschap overbrengen en vind je niet alleen een kandidaat die aan alle functie-eisen voldoet, maar ook een kandidaat die in de bedrijfscultuur past.

Hashtags
Zorg ervoor dat je weet welke hashtags in jouw bedrijfssector populair zijn. Door deze hashtags te gebruiken bereik je ook mensen buiten je eigen netwerk die wel in jouw branche actief zijn. Hou het wel professioneel en gebruik niet teveel hashtags.

Twilliciteren
Daag sollicitanten uit om op je vacaturetekst te twilliciteren. Dit houdt in dat je mensen uitnodigt om in 140 tekens hun motivatie te delen. Vaak reageren enthousiaste sollicitanten vanzelf en ontstaat het twilliciteren zonder dat je er als bedrijf expliciet om vraagt. Blijf het wel volgen en zorg voor interactie met deze sollicitanten, dit stimuleert namelijk nog meer mensen om te reageren. En dit heeft een positief effect op je zichtbaarheid.

Vacaturetekst schrijven
Omschrijf jouw ideale kandidaat in vijf woorden. Verwerk deze vijf keywords in je tweet. Gebruik de zoekfunctie van Twitter om te zoeken naar profielen die één van deze woorden in hun omschrijving hebben staan. Stuur deze mensen een tweet met de link naar de vacature. Herhaal je vacature-tweet vervolgens meerdere malen op verschillende tijdstippen en maak je klaar om vragen te beantwoorden.

Met een beetje creativiteit en voorbereiding is Twitter uitermate geschikt voor Recruitment. Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen hebben reageer dan gerust via het formulier aan de rechterkant.

 

 [aio_button align=”center” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”envelope” text=”Contact” relationship=”dofollow” url=”http://socialaddicts.nl/contact/”]

Comments are closed.

  • Waarom Social Addicts?

    Wij zorgen ervoor dat er tussen uw on- en offline kanalen synergie zal ontstaan. Zodat uw klanten u overal weten te vinden en altijd op de hoogte blijven van uw laatste nieuws.

  • Social Addicts Amsterdam (NL)

     Overtoom 60, 1054HK Amsterdam, NL
     +31 (0) 20-2103082